Google search

Aku Nak Jadi Blogger Terkenal

Tips Jadi Orang Terkenal Di Malaysia


Sekarang fenomena blogging dah meluas dan ramai orang dah cuba untuk jadi blogger.Kalau dulu kita tengok ada beberapa blog je yang wujud dan sekarang ni dah top tapi sekarang ni kalau kita bukak shoutbox,macam2 nama baru terkeluar (tu belom lagi spammer macam dapat wang kan).

Bila kita tengok kebanyakan dari blogger2 niat dia cuma satu yang utama iaitu Ads.Banyak yang berharap bila letak ads unit duit akan masuk dan boleh beli kereta Fairlady lah,boleh beli banglow lah atau mungkin buat hantaran kahwin.Maka terbentuklah satu blog yang mana ads unit bersepah2 kat sidebar dan header.

1. Nak Jadi orang terkenal?

Tak kisahlah cara mana anda pilih untuk jadi popular. Masuk AF8 ke, jadi ahli politik ke, tak pun anda buat isu-isu kontroversi macam AdukaTaruna dan Hani Tarmizi. Bila dah ada nama, baru orang kenal. Cubalah tengok blog AdukaTaruna lepas isu dia menghina Almarhum Sultan Iskandar, 60,000++ hits sehari. Mantap habis!

Ada pulak yang fikir dengan buat blog boleh jadi glamour.Boleh jadi terkenal dan naik nama macam Fasha Sandha or ada yang berangan nak jadi Justin Bieber.Nak bagi semua orang kenal dan mintak autograph.Konon2 nak berjalan atas red carpet (yang ni mungkin saya termasuk sekali.haha3).

So mulalah tulis blog then tulis entry.Bila ramai yang dah kenal diri terasa best dan mula menulis something tanpa fikir perasaan orang lain.Kalau awal2 ada blog tulis punyalah berhati2 bila tengok angka follower dah dekat2 nak riban terasa best then condemn orang lain.Hentam sana hentam sini (macam perli diri sendiri je).Ada tak kita fikirkan benda2 ni?

2.Nak Jadi seorang blogger?

Bila dah terkenal tu, kalau blog anda tak menarik pun peminat-peminat akan follow janji anda artis dan popular. Anda post 5 keping gambar dalam rumah je pun boleh dapat 100 komen tanpa buat blogwalking.

Tapi janganlah mentang-mentang anda tu artis, bila tulis blog ikut sedap je. Lagi satu kalau nak tulis blog, janganlah taip guna CAPS LOCK dari awal sampai habis 1 blog tu. Sakit mata memandang.Tapi sabar jelah mengenangkan mereka tu artis. Seboleh-bolehnya cuba contohi penulisan Tun Dr. Mahathir di blog beliau,kemas dan menarik.



Cara kedua

1. Jadi seorang blogger

Kita insan biasa yang bermula dari bawah. Siang malam tulis blog, siang malam buat blogwalking, ziarah-menziarahi rakan-rakan blogger. Mungkin hasil tulisan kita dapat pujian pembaca dan mungkin jugak anda jatuh terduduk bila baca komen-komen negatif tentang blog anda. Tapi kuatkan iltizam dalam diri, sentiasa berfikiran terbuka dengan segala halangan dan cabaran.

Ada harganya untuk blogger itu menjadi terkenal dan mendapat income yang besar. Bukan dengan sekelip mata sahaja kita boleh menjadi seorang bloggers yang glamour dan income besar ini. Menjadi pujaan atau role model para bloggers lain lagilah bertambah sukar. Kita sering fikirkan matlamat yang tinggi menggunung itu sahaja.. Namun begitu adakah kita pernah bertanya tentang jerit perih yang terpaksa mereka lalui untuk sampai ketahap mereka sekarang ini?

2. Jadi orang terkenal

Berkat kegigihan anda menulis blog, buat blogwalking, join forum-forum dan sebagainya, anda jadi terkenal. Blog anda jadi bualan orang. Unique visitor meningkat dari hari ke hari.Sebenarnya tujuan saya adalah nak ingatkan kat diri sendiri yang semua orang boleh jadi blogger.

Semua orang boleh buat blog sebab bukan susahpun ada email then register kat blogspot dalam masa 15 minit nah..."Aku Dah Jadi Blooger!!!"...Senangkan tapi lepas kita ada blog adakah kita terfikir apa yang kita akan tulis selepas blogspot approve blog itu dapat beri kesan pada orang lain ataupun setakat tulis then biarkan je.Maksud KESAN yang saya cakap tu ialah :

1) Adakah penulisan kita mampu buat readers sedih/terasa lepas baca
2) Adakah penulisan kita dapat memberikan kegembiraan pada readers
3) Adakah penulisan kita mampu buat readers berfikir
4) Adakah penulisan kita mampu bagi info kat readers

Kesan2 ni sebenarnya yang akan membuatkan seorang blogger itu diingati bukan setakat tulis then cakap kita adalah blogger.Bukan takat tulis entry then hentam orang dan nak tunjuk kita ni bagus kita dah boleh cakap kita blogger bagus.Saya bukan tujukan entri ni pada insan2 tertentu tapi saya just nak remind diri sendiri yang saya bukan blogger yang hebat

Jadi pilihlah sendiri jalan anda untuk jadi blogger terkenal.

0 comments:

Post a Comment

 
Template designed using TrixTGTemplate Cinemateca, Criado Por: Katatempla.